Del 8 – Sammanfattning

Jag har under de senaste 8 veckorna delat med mig av min erfarenhet och vad jag tycker är viktigast att prioritera sin träningstid på baserat på mina 12 år som personlig tränare. Det viktiga att komma ihåg i sammanhanget är att vi alla är olika och har olika bakgrund och förutsättningar, det måste vi komma ihåg. För alla passar det inte att spinga som ”experterna” säger och vad spelar det för roll egentligen? Det absolut viktigaste, för vår egen skull och våra barn, är att vi tar hand om oss och prioriterar träningen. Jag förespråkar 30min, 3 gånger per vecka för att kroppen och knoppen ska må bra. 90 minuter är ingenting, vi har 10080 minuter på oss under en vecka. Gör vad ni kan!

Se till att träna styrketräning där fokus läggs på benmuskler och bålmuskler. Att även jobba med skulderbladsmusklerna har alla nytta av då många av oss lägger flera timmar om dagen framför datorn och vår telefon. Styrketräning minskar risken att drabbas av demens avsevärt och hjärnan växer. Visst är det helt otroligt?

Löpträna två gånger i veckan där ett av passen är intervall. Den enklaste, snällaste för kroppen, och i mitt tycke effektivaste, är backintervaller. Se till att värma upp ordentligt enligt mina tidigare råd och träna på tekniken. Är du osäker på hur du springer och är seriös i din träning, boka in dig på en löpanalys. Att springa tillsammans med en vän eller i en grupp gör att du presterar minst 20 % mer än om du hade sprungit själv.

Ha hela och nya skor som är utprovade att passa just dina fötter och ditt sätt att springa. Vill du ha extra motivation under passet se till att ha en pulsklocka med GPS funktion.

Sätt ett mål. Vad vill du uppnå? När ska du nå det? Vilket resultat ska du ha? Är det tillräckligt sporrande? För många är målet att springa ett lopp och för andra är det att kapa minuter på milen. Fundera en stund över vad som inspirerar dig mest och skriv ner det. Ha det synligt för dig. Som bakgrundsbild på telefonen eller datorn eller varför inte på kylskåpet.

Vi behöver verkligen träning i vår vardag. För att bli äldre, för att orka bli äldre. För våra barn. För vår återhämtning. För vår kreativitet. För vår hälsa. Hur vill DU må?

TACK för att just DU har läst mina ord.

Lycka till!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *