Del 7 – Utrustning till löpning

Denna vecka vill jag belysa bra hjälpmedel och utrustning som jag tycker har en vinnande verkan för träningen. Det finns enormt med tekniska prylar och träningsutrustning som översköljer oss via reklam budskap dagligen men vilka funkar?

Träningsklockan

Först och främst vill jag tipsa er om att investera i en ordentlig puls- och GPS klocka. Ni ställer er kanske frågan varför? Då svarar jag som följande. Klockan håller koll på din puls vilket avgör vilket tempo du bör ha. Har du dessutom gjort någon form av pulstest så har du siffror på maxpuls och tröskelpuls vilket du enkelt läser av på klockan. Att GPS:en sen mäter exakt hur långt du springer, vilka höjdmeter du tar samt hur snabbt du springer är en riktig ”sporre”. När träningspasset är avslutat loggar du klockan till dess hemsida och hela din träning sparas med all data som en gedigen träningsdagbok. Puls- och GPS klockan är mitt förstahandsval vad gäller utrustning.

Löpanalys

Är egentligen ingen utrustning MEN har en otrolig inverkan på hur du springer och vad du bör förbättra för att undvika skador och för att se dina styrkor respektive svagheter. Det finns ett företag i Göteborg som är absolut proffsigast på denna typ av analys och som har enorm erfarenhet. Vill du göra rätt från början med din träning så är denna analys given. Jag ska inte lägga in smygreklam här utan är du nyfiken på vilket företag jag pratar om så skicka mig ett mail på Fredda@ptontherun.se.

Foamroller

Är egentligen en produkt för triggerbehandling och återhämtning efter träning. En riktigt billig investering för att orka med träning och ligga ”steget före” skador. En foamroller funkar så att du rullar över den med kroppen som tyngd, främst låren och specifikt utsidan på låren. Det är ganska vanligt idag med löparknä eller symtom på löparknä om man springer mycket och långt. Då är detta ett måste för att motverka dessa problem. Foamroller köper du på nätet eller i välsorterade sportbutiker.

Skor

Skaffa ett par skor som passar dig, ditt löpsteg, på vilket underlag du springer. Det är även smart att ha fler skor och varva med beroende på vad och var du springer. Använd INTE skor som har legat i garderoben under flera år då gummit blir gammalt och du riskerar överansträngnings problem.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *