Del 1 – ”Skippa Göteborgsvarvet?!”

Lugn, sätt inte kaffet i halsgropen utan fortsätt läsa så förstår du snart vad jag menar.

Löpning har blivit en folkrörelse. Fler och fler syns ute i skogarna med de senaste skorna och modernaste teknologin runt handleden.  Göteborgsvarvet är som vanligt fulltecknat sen länge, 64.000st är anmälda vilket gör det till världens största halvmaraton. Varvet är för många årets stora träningsmål.

Tyvärr är all typ av träning, löpning inkluderat, väldigt svårt att hålla regelbunden året om för ca 80 % av alla som tränar. Träning prioriteras ner på listan om något ”viktigare” dyker upp. Effekten av det är såklart att vår kondition och styrka inte är den bästa och kanske även vårt välmående?

Likadant är det för en stor del av de som anmält sig till varvet. Det sägs att upp till 70 % av alla som löper skadar sig årligen. Det finns inga studier på detta men det är vad alla ”experter” talar om. Således är statistiken glasklar, väldigt många kommer göra illa sig under varvet och kanske få problem under lång tid framöver p.g.a. för lite träning och en sämre teknik. Kroppen är inte redo för 21km på asfalt vilket är oerhört påfrestande för en otränad, men även en tränad kropp.

Jag kommer under de kommande 8v skriva för Torslanda tidningen om mitt synsätt på löpning och ge er läsare värdefulla tips kring löpning och framförallt, träningen vid sidan om, för att tåla löpning. Hur enkelt det må vara. ”Det är bara att snöra på sig skorna och ge sig ut”, vill jag påvisa hur viktigt det är med en stark kropp, rätt teknik och lagom mängd för att hålla sig skadefri. Inläggen är främst riktade mot ”vanliga” motionärer, alltså de som springer ca 6-8ggr/månad.

Ni kommer att få insikt i hur viktiga våra fötter är och hur extremt inaktiva fotens muskler är på gemene man. Den så oerhört viktiga styrketräningen och på vilket sätt den bör genomföras. Vilken teknik du bör efterlikna men allt ifrån hållning och armpendling till fotisättning. Vilken typ av löpning som är bra och varför samt på vilket underlag. Varför intervaller är bra MEN hur långt och hur mycket? Vi måste såklart även titta närmare på alla den tekniska utrustningen som finns på marknaden.

Tillbaka till min rubrik. Känner du att det ligger något i det jag skriver? Att du inte riktigt är redo för varvet som det är mindre än 10v till.? För din hälsas skull, avanmäl dig, följ mina råd under de kommande 8v och kom starkare än någonsin till varvet 2017.

 

 

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *